Prioriteit 16: Stadsbestuur dat onrecht tegengaat via het onderwijs

Uitdaging

De cijfers liegen er niet om. De sociaaleconomische positie van kinderen en jongeren blijft een doorslaggevende factor voor hun onderwijskansen. Dit is een realiteit die we moeten ombuigen.
Want het onderwijs is de sector bij uitstek om kinderen uit kwetsbare posities te laten groeien en klimmen op de sociale ladder.

We merken nog steeds een gebrek aan kennis over de leefwereld van kinderen in kwetsbare posities. Het uitbreiden van brugfiguren en maatschappelijk werkers van ‘Kinderen Eerst’ heeft al heel wat in gang gezet. Maar het beleid van de scholen zelf moet nog meer rekening houden met de diversiteit van leerlingen. Hiervoor is een specifiek partnerschap tussen school en ouders nodig, gebaseerd op vertrouwen. Ook dat zien we op het terrein nog te weinig.

De cijfers liegen er niet om. De sociaaleconomische positie van kinderen en jongeren blijft een doorslaggevende factor voor hun onderwijskansen. Dit is een realiteit die we moeten ombuigen.
Want het onderwijs is de sector bij uitstek om kinderen uit kwetsbare posities te laten groeien en klimmen op de sociale ladder.

We merken nog steeds een gebrek aan kennis over de leefwereld van kinderen in kwetsbare posities. Het uitbreiden van brugfiguren en maatschappelijk werkers van ‘Kinderen Eerst’ heeft al heel wat in gang gezet. Maar het beleid van de scholen zelf moet nog meer rekening houden met de diversiteit van leerlingen. Hiervoor is een specifiek partnerschap tussen school en ouders nodig, gebaseerd op vertrouwen. Ook dat zien we op het terrein nog te weinig.

We geloven sterk dat het beter kennen en herkennen van de leefwereld van kinderen in kwetsbare posities leidt tot een ander schoolbeleid en meer kansen voor deze kinderen.

Onderwijs is niet enkel een hefboom voor kinderen, het is ook een belangrijke partner in het heroriënteren van volwassenen in hun keuzes rond tewerkstelling. Vanuit die hoek vangen we regelmatig signalen op dat er zeer weinig visie is rond de heroriëntering van ongeschoolde werknemers. Op dit moment zien wij veel Gentenaars in kwetsbare posities die hun job fysiek niet meer aan kunnen, wel willen werken, maar niet geheroriënteerd raken.

Concrete oplossingen

  • Organiseer vorming over de leefwereld van kinderen in kwetsbare posities voor het schoolpersoneel dat in contact staat met hun ouders.

  • Streef naar een kosteloze toegang tot onderwijs en houd bijkomende schoolkosten zo laag mogelijk.
  • Werk verder rond kostenbewust onderwijs, ga verder in traject met scholen rond welke ingrepen mogelijk zijn om kostenbewust onderwijs te organiseren. Blijf hier een duidelijke beleidskeuze van maken, zet de inspanningen van de huidige beleidsperiode verder.
Foto: Priscilla Du Preez @ unsplash
  • Breid de gratis gezonde maaltijden op school uit naar alle scholen.
  • Blijf inzetten op flankerend beleid met brugfiguren, kinderen eerst, … en breid dit ook uit naar middelbare scholen om zo het watervaleffect tegen te gaan.
  • Breid het experiment met de opgroeicoach in Nieuw Gent uit naar alle Gentse wijken.

Volwassenen

  • Creëer een visie en samenwerkingsverbanden tussen alle betrokken partijen rond de heroriëntering van laaggeschoolde Gentenaren die fysiek niet meer in staat zijn om hun job uit te voeren. Denk hierbij aan partners zoals De stap, VDAB, OCMW en Wijkgezondheidscentra.

Ga hierover in gesprek met

  De ZuidpoortEsther Vandenbroucke
0472 03 54 70
esther@dezuidpoortgent.be    
Burgerplicht vzwLoic Van Laere
0498 07 55 93
loicvanlaere@burgerplicht.be