Stelling 10: Betere sociale bescherming

Het toekomstige Gentse stadsbestuur zorgt ervoor dat mensen krijgen waar ze recht op hebben.
De werking van de welzijnsbureaus wordt herdacht vanuit het doel om rechten te realiseren. Vindplaatsgericht werken en het perspectief van de rechthebbenden staan daarbij centraal. Ook basishulp wordt ingezet als hefboom tegen armoede.
Verder blijft de stad inzetten op het click-call-connect principe en wordt blijvend geïnvesteerd in digitale ondersteuning.  

Standpunt van de verschillende partijen

Partij

Uitleg

PVDA

akkoord

PVDA eist een laagdrempelige hulpverlening. Je belastingbrief is bijna helemaal ingevuld via de app Tax-on-web. Toch moet je allerlei papieren verzamelen om te bewijzen dat je recht hebt op bepaalde sociale tegemoetkomingen. De overheid heeft je gegevens en toch moet je ze telkens opnieuw bewijzen. Dat is onlogisch, vermoeiend en uitzichtloos. Het kan anders.

Wij willen de verschillende rechten automatisch toegekend zien. Het is niet zo moeilijk om mensen te verwittigen als je vermoedt dat ze onder de armoedegrens leven en in aanmerking komen voor OCMW-steun of een inkomensgarantie voor ouderen (IGO).  

 We zorgen dat sociale rechten zoveel mogelijk automatisch toegekend worden. Daarbij is een rechtenverkenning van belang: voor iedereen nagaan op welke rechten en sociale tegemoetkomingen hij of zij recht heeft. We verruimen de openingsuren van het onthaal van de welzijnsbureaus en zetten in op extra personeel, zodat er meer tijd is voor ondersteuning van de rechthebbenden.  

We hanteren het click-call-connect-principe als norm. Daarbij moeten websites en digitale apps en tools helder en eenvoudig te gebruiken zijn. Telefoneren moet gratis zijn, en laagdrempelig, met eenvoudige keuzeopties. Tenslotte moet ook de dienstverlening fysiek en vlot toegankelijk zijn, ook zonder digitale afspraak.  

Groen

akkoord

Recent onderzoek bewijst dat de non take-up van leefloon en andere rechten te hoog blijft. En ook al doen we het in Gent beter dan elders, ook hier is er nog een probleem en kunnen we zeker nog vooruitgang boeken rond het niet opnemen van het leefloon (waarbij mensen die er eigenlijk recht op hebben, toch geen leefloon ontvangen).

Voor Groen moet ons OCMW, en de welzijnsbureaus in het bijzonder, garant staan dat mensen hun basisrechten kunnen opnemen, de diensten moeten daar verder werk van maken. We blijven daarom inzetten op outreachende projecten zoals Kinderen Eerst in het onderwijs en willen deze proactieve werkwijze uitbreiden naar de kinderopvang.

We zoeken ook actief andere plekken (bvb. de nachtopvang) of kansen om mensen in armoede naar het OCMW toe te leiden. We maken verder werk van de automatische rechtentoekenning op de domeinen die onder de bevoegdheid van de Stad vallen.
Wat betreft de Vlaamse en federale premies dringen we erop aan dat de digitale Rechtenverkenner up-to-date gehouden wordt. En om te vermijden dat de voortschrijdende digitalisering mensen uit de samenleving duwt, blijven we inzetten op hulpverlening volgens het principe ‘click-call-connect’: er is niets fout aan de digitalisering van onze hulp- en dienstverlening, maar we beseffen dat bellen of ter plekke komen voor sommigen de enige haalbare manier is om geholpen te worden.

Groen zal erop toekijken dat dit ook in de toekomst mogelijk blijft in onze basisdienstverlening. Specifiek voor gezinnen, kinderen en jongeren werken we aan een toegankelijk onthaal via het Groeiteam in de wijken (bv. Inloopteams, kinderdagverblijven en vzw Jong) en werken we via een aanklampende houding en generalistische trajecten zodat gezinnen in alle levensdomeinen vooruit kunnen.  

Voor Gent

akkoord

Voor Gent zet het beleid rond onderbescherming verder. Met toegankelijke dienstverlening via het click-call-connect principe en het verderzetten van het beleid rond digitale inclusie. Voor mensen die moeilijker hun weg vinden naar dienstverlening, willen we zitdagen organiseren in elke wijk en deelgemeente, zodat ze geholpen worden met al hun vragen.

Daarnaast zetten we de proactieve rechtenaanpak, basishulp en vindplaatsgericht werken verder. Natuurlijk is basishulp ook een hefboom tegen armoede, als het gebruikt wordt als vindplaats voor hulpverlening.

Wij blijven dus inzetten op ondersteuning van het materiële hulpnetwerk dat het middenveld vormgeeft. In onze visie blijft het OCMW inzetten op laagdrempelige hulpverlening waarbij outreachend en proactief gewerkt worden. Hierin is het belangrijk te blijven evalueren en bijsturen indien nodig. 

CD&V

akkoord

Voor CD&V is het duidelijk: iedereen moet krijgen waar hij/zij recht op heeft. Daarom zetten we in op automatische rechtentoekenning en op een proactief en aanklampend beleid. We werken zo laagdrempelig en nabij mogelijk en vertrekken vanuit het perspectief van de rechthebbende. Voor CD&V is het essentieel dat we ook altijd dienstverlening ‘in persoon’ blijven aanbieden voor wie niet kan of wil ingaan op het digitale aanbod.  

Vlaams Belang

akkoord

Ons standpunt is dat welzijnsbureaus er zijn om inderdaad de rechten van Gentenaars te vrijwaren die het nodig hebben. De oplossingen die voorliggen lijken ons een stap in de goede richting. Zeker digitale ondersteuning is een blijvend aandachtspunt in een omgeving van kansarmoede.

N-VA

deels akkoord

Met N-VA staan we voor een evenwichtig rechten-en-plichten-beleid. Steun voor mensen op beroepsactieve leeftijd (zonder ernstige medische problemen) moet altijd gekoppeld worden aan trajecten richting werk.

Zelfredzaamheid is voor die groep het einddoel van sociaal beleid. Voor ouderen en mensen met een chronische ziekte/handicap ligt dit anders. Dat er een voldoende aanbod qua basishulp moet zijn steunen we.