Prioriteit 15: Stadsbestuur dat zorgt voor een toegankelijke mobiliteit
Uitdaging
Naar schatting 19% van de Belgische bevolking geeft aan geen of slechte toegang te hebben tot mobiliteit. Dat is in onze stad niet anders.
Voornamelijk Gentenaren in kwetsbare posities worden hiermee geconfronteerd. Zij zijn het meeste aangewezen op een publiek mobiliteitsaanbod. Met betrekking tot het openbaar vervoer, zien we verschillende problemen.
- Bus- en tramhaltes zijn niet overal even toegankelijk, bijvoorbeeld hoge opstap die in – of uitstappen voor bepaalde gebruikers moeilijk of onmogelijk maakt.
- Sommige wijken hebben een beperkt aanbod van lijnen of zelfs geen aanbod. Zeker in de nieuwe vervoersregeling van De Lijn vanaf 6 januari 2024 worden heel wat haltes geschrapt en lijnen omgeleid zodat sommige delen van de stad niet meer bediend worden.
- Het aankopen van vervoersbewijzen is omslachtig. Zo heeft bijvoorbeeld niet elke halte een automaat en is de digitale aankoop vaak een probleem voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.
- De kostprijs van vervoersbewijzen is veel te hoog: een enkel ticket is duur en meerbeurtenkaarten zijn een grote hap uit het budget van een Gentenaar in kwetsbare positie.
- Formules voor een lagere abonnementskost zoals bij verhoogde tegemoetkoming, sluiten mensen die net boven deze inkomensgrens zitten uit.
Gent als fietsstad geeft Gentenaren meer vrijheid in hun verplaatsingen. Met de fiets ga en sta je wanneer je wil. Maar niet iedereen kan fietsen.
In dat kader werden fietslessen opgestart in Gentse wijken. Een vruchtbaar samenwerkingsverband tussen verschillende Gentse partners met De Fietsambassade en De Gentse Wijkgezondheidscentra als trekkers.
Ook hier stelt zich een probleem. Zowel voor toeleiders als cursisten is de meerwaarde van fietsen in onze stad bekend. Dat maakt dat er zeer veel interesse is in deze fietslessen. Het aanbod blijft echter te beperkt met lange wachtlijsten tot gevolg.
Bovendien stellen we vast dat de aankoop en onderhoud van een goede fiets voor veel Gentenaren in kwetsbare posities een erg zware kost is om dragen.
Omwille van die redenen merken we dat niet alle Gentenaren gebruik kunnen maken van dit alternatief vervoermiddel.
Concrete oplossingen
Openbaar vervoer
- IJver ervoor dat elke Gentenaar een bus- of tramhalte heeft op maximum 300 meter van de woonplaats.
- Zorg dat de haltes tijdens de werkuren minstens elke 20 minuten bediend worden en er ook buiten de werkuren regelmatig bussen of trams passeren.
- Maak bus- en tramhaltes toegankelijk voor minder mobiele Gentenaars door o.a. verhoogde op- en afstapplatformen.
- Zet – in afwachting van het behalen van bovenstaande doelstellingen – zelf eigen stadsbussen in, zodat ook de minder bereikbare wijken goed bediend worden.
- Zorg voor kortingen op abonnementen van De Lijn voor mensen die net buiten de inkomensgrens van verhoogde tegemoetkoming vallen. Voer hiervoor een getrapt systeem van financiële ondersteuning in.
- Organiseer stedelijke dienstverlening dichtbij mensen zodat ze minder afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Zorg zelf voor vervoer als dienstverlening toch niet nabij is.
Gent fietsstad
- Faciliteer een centrale fietsschool waar continu reeksen en vervolgreeksen ingericht worden door opgeleide lesgevers en waar mensen terecht kunnen met al hun mobiliteitsgerelateerde vragen. Combineer dit met een wijkgerichte aanpak, aangevuld met fietsherstelpunten.
- Zorg in tussentijd voor een uitbreiding van de reeds bestaande fietslessen zodat aanmelders niet langer dan 1 jaar moeten wachten om te starten met fietslessen.
- Zorg voor een ruim aanbod aan fietsen dat met korting kan worden aangekocht, zodat iedereen die fietslessen volgde meteen verder kan oefenen en fietsen.
- Voorzie veel meer veilige en gratis stockageruimtes voor fietsen van bewoners in de verschillende wijken.
- Zorg voor veilige fietsinfrastructuur op heel het Gentse grondgebied.
- Blijf investeren in de fietstaxi voor betaalbare, korte verplaatsingen binnen Gent.
- Maak een plan voor het gratis of betaalbaar gebruik van buurtparkings voor buurtbewoners om de parkeerdruk in wijken aan te pakken. Zorg ervoor dat bewonerskaarten toegang geven tot de stedelijke parkeergarages.
Een vlotte verbinding is belangrijk. Wij verloren recent onze rechtstreekse verbinding naar Dampoort en nu zijn we dagelijks een uur langer onderweg
Bewoners van de Scandinaviëstraat
Lees meer acties en getuigenissen over vlotte mobiliteit
Ga hierover in gesprek met
SAAMO Gent | Gregory Cremmerye 0484 56 81 62 gregory.cremmerye@saamo.be |
Gentse Wijkgezondheidscentra | Hannelore Vanhee (over fietsen) 09 285 70 00 hannelore.vanlee@wgcsintamandsberg.be |
Lize Vanhaverbeke 09 221 21 81 Lize.vanhaverbeke@wgcnieuwgent.be |