Het toekomstige Gentse stadsbestuur zorgt ervoor dat iedereen zich vlot kan verplaatsen in de stad, in het bijzonder die mensen voor wie de keuze van vervoersmiddelen beperkt is. Daarom investeert de stad in: (1) een aanvullend aanbod van openbaar vervoer voor die buurten die onvoldoende bediend worden door De Lijn en (2) voldoende fietslessen zodat mensen nooit langer dan een jaar op de wachtlijst staan.
Standpunt van de verschillende partijen
Partij
Uitleg
PVDA
akkoord
De PVDA kiest resoluut voor gratis en comfortabel openbaar vervoer, met extra tramlijnen, meer bushaltes en vlotte verbindingen. In steden als Duinkerke en Luxemburg rijden tram en bus vandaag al gratis: da’s goed voor het klimaat én je portemonnee.
Dat de Vlaamse overheid 150 bushaltes schrapte is onbegrijpelijk. Het Gentse stadsbestuur moet er alles aan doen om die besparing terug te draaien. Voor de zwaarst getroffen lijnen en buurten, zoals Tram 1 die tot 2029 niet meer rijdt of de bushalte aan de Scandinaviëstraat die werd geschrapt, moet de stad onmiddellijk een duurzame oplossing zoeken.
We verzetten ons ook tegen de dreigende afbouw van de Fietsambassade, die in Gent verschillende fietsherstelateliers uitbaat. De Fietsambassade is een fantastisch sociale economieproject, waarbij mensen opgeleid worden tot fietsenmaker, en daarna kunnen doorstromen naar de arbeidsmarkt.
De PVDA verzet zich tegen deze dreigende afbouw en wil dat dit project integendeel wordt uitgebouwd. Er is een grote nood aan gratis fietslessen voor nieuwkomers. Wij willen dat het huidige project in samenwerking met de wijkgezondheidscentra wordt opgeschaald. Ook het herstellen van weesfietsen en het aanbieden van goedkope tweedehandse fietsen voor mensen met een klein inkomen is een nood die de Fietsambassade kan invullen.
Groen
deels akkoord
Openbaar vervoer is bij uitstek een Vlaamse bevoegdheid, Vlaanderen moet voor voldoende middelen voor een goed functionerend openbaar vervoer zorgen maar laat dit duidelijk na. De gevolgen daarvan zijn in Gent en elders duidelijk voelbaar. En het is onmogelijk om als stad alle gaten in het OV-netwerk te dichten!
Groen wil meer openbaar vervoer in Gent maar beloven dat de Stad iedere keer tussen zal komen als De Lijn (Vlaanderen) het laat afweten kunnen we niet garanderen. Er moeten dus structureel meer Vlaamse middelen naar het openbaar vervoer en naar De Lijn. Groen wil ook zelf zeggenschap in de organisatie van het openbaar vervoer in onze stad om zo beter te kunnen inspelen op de lokale behoeftes. Want zoals op verschillende plekken in Vlaanderen zijn ook in Gent wijken die slachtoffer werden van de recente hervorming. Dit kan niet de bedoeling zijn in een stad die auto-onafhankelijkheid als doelstelling vooropstelt. We eisen het afschaffen van het principe van budgetneutraliteit zodat De Lijn meer middelen kan krijgen. We blijven wel verder investeren
in de kwalitatieve dienstverlening van Max Mobiel met het oog op vlot woon-werkverkeer waar dat ontbreekt en willen deze service uitbreiden. We bouwen de fietsschool verder uit zodat iedereen die nog niet kan fietsen, binnen een redelijke termijn gratis fietslessen kan volgen in de buurt. Ook op school organiseren we fietslessen.
Voor Gent
deels akkoord
Voor Gent deelt de bezorgdheid rond vervoersarmoede. We willen het gratis openbaar vervoer voor jongeren uitbreiden tot 18 jaar en het systeem van taxicheques en fietstaxi’s verbreden. Fietslessen en een derdebetalerssysteem (ook voor de waarborg) voor autodelen en fietsdelen staan hoog op de agenda bij Voor Gent.
We zorgen ook voor niet-digitaal toegankelijke deelsystemen. We bepleiten maximaal een beter openbaar vervoersnet. De Stad Gent kan echter niet alle tekorten zelf opvangen, maar zal blijven strijden bij Vlaanderen om hiaten in de vervoersregio bij te sturen.
CD&V
deels akkoord
CD&V moet het aanbod van openbaar vervoer worden vergroot en moeten hiaten in het nieuwe vervoernetwerk worden ingevuld. We zijn het eens met het principe dat het stadsbestuur er (mee) voor moet zorgen dat iedereen zich vlot kan verplaatsen in de stad, maar hebben bedenkingen bij de voorgestelde oplossingen.
Het is aan de Vlaamse overheid om daarvoor de nodige middelen uit te trekken. Wat fietslessen betreft, is samenwerking met het middenveld voor ons essentieel. De Stad dient geen aanbod in te richten dat het middenveld al aanbiedt. We zorgen ook voor een gevoelige verbetering van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de voetpaden.
Vlaams Belang
deels akkoord
We zijn het eens met de stelling dat het stadsbestuur moet investeren in een beter aanbod van openbaar vervoer en het aanbieden van fietslessen. Echter, we vinden dat onder ’toegankelijke mobiliteit’ ook het autoverkeer moet worden opgenomen. Onze stad moet immers toegankelijk zijn voor elke weggebruiker.
N-VA
deels akkoord
Objectieve pijnpunten (substantiële vraag, geen aanbod) in het nieuwe openbaar vervoersplan kaarten we aan bij De Lijn met het oog op een oplossing. Op vlak van fietslessen willen we dat er voldoende momenten toegankelijk zijn voor werkende mensen, dus ook buiten de gewone werk/kantooruren.